Gel vertical a Lapònia - Ritsem- Suècia





Quan parlem d'escalada en gel de seguida pensem amb els Alps, Canadà, EUA i com no, amb els nostres estimats Pirineus. En aquesta ocasió, i aprofitant un viatge ja organitzat per l'incansable Rafa Vadillo, el nostre destí serà ven diferent.
Aquest són els números per arribar el nostre objectiu...
3,5h de vol
1h de bus 
12h de tren nocturn
5h de cotxe i...
Ja sóm el paradís!!! 

Doncs sí, el paradis i aixó ja u avanço abans de que continueu llegint.
Ens trovem dins del Cercle Polar Àrtic, i aquesta dada ja fà per si mateixa venir fred. La vall es espectacular. Des del moment que deixem enrera la petita localitat de Porjus, ens endinsem dins del que serà la nostre vall, el llac Stora Lulevatten, totalment glaçat i cobert de neu, ens acompanyarà absolutament durant el desenllaç de la nostre estada. Aqui la sensació de poder veure l'infinit glaçat tacat de grans muntanyes nevades es realment impressionant. Una atmòsfera gèlida i pura, gràcies a un fred sec i punyent afaboreix que els colors i les llums que ens envolteràn aquests dies siguin d'allò més especteculars. El plaer d'estar a la vertical glaçada practicant l'esport que més desitgem, comperteix protagonisme amb tot el que ens envolta. 
En aquest viatge no es tracte només de dificultat vertical, sinó també de paissatge, sensacións i de deixar perdre la vista a l'infinit.
Som'hi doncs?


                                      
                                                     Porta d'entrada el Cercle Polar Àrtic.

ALGUNES DADES D'INTERÈS.

ITINERARI
* Avió Barcelona / Estocolm (Amb Vueling es pot facturar fins a 25kg) + equipatge de cabina. Per aquestes dates el considerar-se temporada baixa ens permetrà trobar preus molt assequibles. Poden oscil.lar entres 180€ i els 200€.
* Un cop a l'aeroport cal comprar un bitllet d'autobús, uns 23€-25€ (anar i tornar), per anar a l'estació Central d'Estocolmo.
* De l'estació de tren Central agafarem un tren/llit, el nostre sortia a les 18h, i amb 12h ens deixerà a Lulea.
   El tren disposa de Bar/Restaurant - Tot i així els preus són cars. Millor portar algún entrepà i          begudes. També disposa de llençols, coixinera i uns depertements per el petate gran. Les cabines són molt petites i de 6 llits. Sinó el completeu és fàcil que us hi col.loquin algú altre...

* A Lulea tenim l'opció de llogar furgonetes a "Rent-A-Wreck". Tel +46920-12222. Les carreteres estàn sempre nevades però els vehicles ja porten pneumàtics amb claus.
* 2h i arribarem a Jokkmokk. Lloc ideal per fer la gran comprada el supermercat del poble.
* 1h30 i arribarem a Porjus on omplirem el dipòsit de gasoïl.
* 2h de conducció i arribarem a Ritsem, punt i final del nostre trajecte.

* Amb la targeta de crèdit és pot pagar tot, des d'un cafè fins un caramel... No cal canviar € amb la moneda local.
* Amb el GPS és pot anar per tot arreu, ens indicarà perfectament el camí.
* Tindrem cobertura de mòbil en tot moment. Inclòs els sectors d'escalada.

METEO
* Meteoblue és una bona guia i la solia ensertar.
* La previsió del temps es molt variable. Cal anar sempre molt ven abrigat i no deixar-nos res, ja que pot començar amb molt bon dia i acabar precipitant neu. Ull amb el vent, és gèlid.
Quan marxa el sol fa un fred de collons, així que abans de que es pongui cal tenir enllestits els ràpels o quederem "pajaritos"...

HORARI SOLAR
* Vam anar-hi del 23 de febrer el 1 de març. El sol surt sobre les 6h30 i es pont a les 17h30. Tenim pràcticament 12h per fotre-li canya!

MATERIAL
* És aconsellable portar raquetes per obrir traça els primers dies.
* Ua jaqueta de plomes d'uns 600 o 800 gr és més que aconsellable.
* Preveure guants gruixuts per aguantar entre -10º i -20º.
* Ull amb els cargols de gel d'alumini. Ens podem trobar que quan rosquem, sinó u fem rapidament, de vegades es glaça el gel a l'alumini i no entren...i  impossible de netejar-los insitu. Aconsello portar-ne alguns de ferro, i combinar els dos materials.
* El material per la majoria de vies pot ser: De 12 - 14 cargols de gel (inclòses reunions) , ganxo avalakov, cintes dissipadores i alguna desplegable llarga, cordino de 5m i 6mm per bloquejar les reunions i doble corda de 60m. 

CARTOGRAFIA
Bons mapes de la zona són:
* Sarek&Padjelanta 1:100000
* Nikkaluokta - Sarek Saltoluokta - 1:75000 - Editorial Outdoorkartan

ALLOTJAMENT
* A Ritsem i trobarem un alberg perfectament equipat amb cuina, neveres, congeladors i dutxes. Les habitacions son de 2 a 4 pax, impecables. No cal portar sac de dormir, ja i trobarem llençols, però si cal portar tovallola i unes sabatilles. Servei de wifi inclòs.
Contacte - Greger Mellbert - Tel 010-1902451 - Mòbil 010-1902452 - Mail greger.mellbert@stfturist.se. Prèvia reserva.

L'ESCALADA 
* 1h abans d'arribar a Ritsem anirem trobant els diferents sectors a la dreta (el llac ens quedarà a la nostre esquerra). Els uns dels altres queden separats per varis km.
* En general les vies són força dures. Les més boniques no baixen de 4+ i 5 grau. Tot i així també trobarem vies de 3+ i 4 grau, així com algun sector "freequi" amb moltes possibilitats per passar el dia.
* El descens el farem majoritàriament d'avalakov. La ètica de la zona demana que no i deixem cordino i passem directament la corda, més net i ecològic!
Cal estar atent amb les allaus. Caldrà fer una valoració "insitu", ja que no hi ha cap web per consultar l'estat del mantell.

AURORES BOREALS
* Si volem veure aquest espectacular i meravellos fenomen haurem d'estar molt atents cada vespre. Solen sortir quan ja es negra nit. Cal un cel ven estrellat. Nosaltres les vam veure en dues ocasions sempre a partir de les 22h. Hi han aplicacions que indiquen les probabilitats de veure'n cada nit. A simple vista és difícil de veure-.les, podem percebre les formes i diferents tonalitats de verd. En qualsevol cas cal una bona càmera fotogràfica, i saber-la utilitzar, per captar-les amb tota la seva plenitud. Amb la càmera del mòvil no cal que us i esforçeu, no surt res de res...





                                                         SECTOR HARNJELAPAKTE

" NÄSTAN ALPINT" - 90m - WI 4+/ 5 (Cascada de la dreta)

Orientació: S

Accés:  km 13,1. Un cop visualitzades les cascades aparcarem i remuntarem la dreta canal fins a peu de via (evident). En cas de molta neu, ull amb les allaus.

Descens: Ràpels avalakov.

Cordada:  Martí i Jordi Bou

A destacar
- Bella cascada molt imponent a primera vista.
- Diferents opcions en funció de l'estat del mantell nival. Si tenim estabilitat magnífic mur a la part dreta. En cas contrari podem atacar el mur de l'esquerra, protegit per una barrera de sostres de la part superior.
- Ull sector exposat a les allaus.

                                      

                                      

                                      



                  

                                          



                                     



                                     





SECTOR HARNJELAPAKTE

" SVORDOMAR OCH BRUTNA SPETSAR" - 200m - WI 3+/ 4 (cascada de l'esquerra).

Orientació: S

Accés:  km 13,1. Un cop visualitzades les cascades aparcarem i remuntarem la dreta canal fins a peu de via (evident). En cas de molta neu, ull amb les allaus.

Descens: Ràpels avalakov.

Cordada: No la vam escalar


                                                       
                                                        SECTOR GREVINNAN

"GREVINNAN" (La Condesa) - 250m - WI 5 (incloent el mur superior) - Cascada de la dreta.

Orientació: S


Horari: 5h

Accés:  km 7,9. Deixarem el vehicle 100m més enllà (direcció  Porjus) del grup de casetes que trobarem a tocar la carretera. (n'hi ha una de vermella).

Aproximació:  60'. Si hem d'obrir traça calcular una mica més.

Descens: Ràpels d' avalakov i arbres. Evident.

Cordada:  Jordi Prat, Pere Sevarroja i Jordi Bou

A destacar
- Primers llargs amb diferents dificultats segons per on entrem.
- Rampes intermitges de gel habitables si pujem per el bosc de l'esquerra.
- Mur superior espectacular i orgàsmic. Tonelades de metres cùbics de gel vertical i mantingut.
- Si tenim la sort de que ens toqui el sol escalarem un gel plàstic de màxima qualitat.
                                        
                                     

















                                      





                                                          SECTOR GREVINNAN

"GREVEN" (El Conde) - 300m, WI 3+ - Cascada de l'esquerra.

Orientació: S

Aproximació:  Idem "La Condesa"

Descens: Parabolts des de la última reunió. Reunió a la roca a l'esquerra per la següent. Avalakov, destrepada de la vira i ràpel d'arbre final.

Cordada:  No la vam escalar.


                                                              
                                                            SECTOR GREVINNAN


"ADEL HAR KASTAT VATTEN" (La noblesa llença aigua) 110m - WI 5 - Per la part inferior.
Part superior - Després de remuntar per un bosc i unes campes glaçades podem accedir a un segon mur de 50m.

Orientació: S

Cartografia: Sarek&Padjelanta 1:100000

Horari: 3h

Accés:  km 7,9. Deixarem el vehicle 100m més enllà (direcció  Porjus) del grup de casetes que trobarem a tocar la carretera. (n'hi ha una de vermella).

Aproximació:  40'. Si hem d'obrir traça calcular una mica més.

Descens: Ràpels d' avalakov i arbres. Evident.

Cordada:  Ferran Vilella, Pep i Jordi Bou

A destacar
- Espectacular segon llarg de 55m. Vertical i mantingut.
- Es desenvolupa per diedres glaçats i murs verticals.
- El mur superior i baixa molta aigua, es fàcil trobar-hi gel accessivament granizat i difícil d'assegurar.



                                     





             Alberg on estàvem instalats a Ritsem

                                                           La sauna i el banc de tortures...


                                                           Estació de tren de Lulea


                            Una part de la colla amb les Aurores Boreals de taló de fons. Foto Rafa Vadillo.

Foto Rafa Vadillo






Comentaris

Publicacions populars