"Morgan et les Marmottes" - 260m / 6b+ (6a obl) - Pic Occidental de Fontnegra 2852m

El mal anomenat Pic de l'Esquella, quan en realitat tots els mapes apunten el Pic Occidental de Fontnegra 2852m (veure mapes Andorra de l'Editorial Alpina i la cartografia del I.C. Francès),  compte amb una paret a la vessant Oest que aixopluga una de les vies més recomanables del nostre Pirineu més proper. Dos seccions ven diferenciades queden partides per una petita vira que no per això restarà interès a l'activitat. Un primer mur contundent que ens traurà el son de les orelles ens posarà en sintonia per la segona part, ja més tranquil·la, però sense afluixar el to muscular per superar-ne les dificultats.
Una aproximació preciosa carregada de flors i alguns raconets idíl·lics d'alta muntanya que ens acompanyaran per gaudir d'un altre activitat cinc estrelles a tocar de casa. Del tot recomanable a condició de maures una mica bé en fissura i amb ganes d'apretar-li una mica.

Placa fissurada del llarg 3

1erº ascensió.  P. Périsse i O Ribas - 1992

Cordada: Guillem Sarri i Jordi Bou.

Dificultat màx.: 6b+
Dificultat obligada: 6a
Llargada: 260m.

Exposició: Mitja

Equipament:  Reunions equipades amb 1 o 2 bolts i algun entre llargs.

Material recomanat: Joc de Totems + C3. Cintes llargues.

Orientació: O

Aproximació: +/- 1h30' . Un cop a l'estació d'esquí del Pas de la Casa pujarem direcció el Port d'Envalira fins la corba de dretes d'on surt la  cadira remuntador de "Costa Rodona". Aparquem i prenem la pista que creua les pistes fins l'estany de les Abelletes. El vorejarem per la dreta i seguirem algunes fites que remunten per la petita vall de la dreta fins un prat. farem el tom x la seva esquerra fins el final i continuarem remuntant per la torrentera de l'esquerra. Anirem trobant fites. Voltarem un petit llac per la dreta i d'aquí ja es divisa clarament la paret remuntant la tartera fins a peu de via. Croquis d'en Luichy molt ven treballat.

Horari: Unes +/- 4h d'escalada.

Descens: Del cim anem direcció E i de mica en mica canviarem a SO direcció el coll cota 2745m. D'aquí davallarem per la canal pedregosa amb trams de sorra fina fins a peu de via. Reprendrem el camí de pujada. 1h

A destacar:
- Una de les millors vies que he escalat d'Andorra i en general del Pirineu més Oriental.
- Predomini de fissures de totes mides.
- Ha estat reequipada restaurant algunes assegurances com la R1 que comptava amb una assegurança fixe trencada.
- Roca exel.lent.
- Sortida R1 fina, fina... i fissura tècnica de posar-s'hi bé. El C3 queda a caldo el pas clau.
- Llargs 3 i 8 cinc estrelles, els millors de la via.
- Llarg 7 placa difícil de protegir.
-Últim llarg de 6b+ galàctic. Des del meu modest punt de vista grau desfasat. Nosaltres abans de l'última fissura vam sortir per la dreta.

Ressenyes extretes de "La Noche del Loro" - Luichy

Aproximació

A l'esquerra el Pic Occidental de Fontnegra 2852m, amb la paret Oest per on situem la via i a la dreta Pic de l'Esquella.

Vista de la paret

L'arrencada de la via.

Placa d'entrada a la R2 després d'escalar la fissura obliqua.

Fissura diagonal del segon llarg

Llarg 3, simplement sensacional.

Entrada Ll3

Llarg 5 després de la vira.

Excel·lent L8

El 6b+ galàctic de l'últim llarg, difícil i contundent. Nosaltres abans de l'última fissura vam sortir per la dreta.

Un cop el cim, sempre és especial.