Gel el Puigsacalm (Garrotxa) - La Caborca branca dreta - 100m 3+ / 4

Ja sabem que l'escalada en gel es, ja de per si, capritxosa i molt especial. Però si a més l'hem de practicar a cavall entre Osona i la Garrotxa hi ha una alçada de 1200 m encara la fa més exclusiva.
Des del 2004 que no m'acostava els dominis de la vessant Nord del Puigsacalam,  vessant tapissada de fantàstics boscos tupits de fagedes que dona un ambient peculiar a l'escalada.
Parlem d'un sector que es dibuixen varies cascades que no ens deixaran indiferents. Caldrà una bona dosi de motivació i equilibri mental per progressar amb seguretat i sense embuts per aquestes ratlles efímeres amb el temps.

Arribant a la R2.

Dos cordades ja estan escalant la branca esquerra, es el que passa quan vas el segon torn...
Quina queda lliure? la branca dreta..., doncs som'hi!  El primer llarg però no estava prou format i calia pujar per el lateral del bosc per començar el mur superior.

Via: "Caborques", branca dreta.
Metres. De 100m a 150m
Dificultat: Variable segons condicions. De 3+ a 4.
Material: Cargols curts, màx 10mm i cintes dissipadores. Els friends no ens serviran de gran cosa...
Aproximació: Si venim d'Osona anirem direcció Ripoll. Sortirem a St Quirze de Bessora anirem a Vidrà i d'aqui a Ciuret. Passarem les 4 cases de Ciuret i continuarem per la carretera fins a trobar un trencant a la dreta direcció la Collada del Plà Traver i d'aqui fins la Casa Platraver on ja podrem aparcar. D'aquí cal prendre el PR amb marques grogues (s'agafa a la part de més a l'Est de la casa) i baixant per els "Graus" i uns 30' arribarem a la base de la paret.
Amb neu cal anar amb vehicle tracció 4 rodes i ven equipat (segons on deixem el vehicle efegir el temps corresponent).
Descens: En ràpel per els arbres dels laterals. Cordes directes a la base del tronc, o bé sortim per dalt i seguint el torrent fins la pista que ens porta ja de tornada a la casa Platraver.
Company de cordada: Jordi Serrat "Jou" i Jordi Bou.
Les condicions de les vies, en aquesta ocasió, eren mitjanes tirant a mediocres. Em de tenir clar que no podrem emplaçar gaires assegurances fiables i caldrà escalar molt metres sense protecció.

Arrencada del primer llarg. Gel precari i com no assegurances precàries. Amb 30m un avalakof i un cargol de 10mm ...

Tram final del primer llarg.

En Jou comença escalar el segon llarg.

Tram híper estètic el final del segon llarg.

Tercer llarg. Segurament el més estètic e la via. Llàstima que no tenia continuïtat fins dalt ja que els darrers 15m no estaven formats.

Un cop arribat el punt més alt calia tornar-lo a desgrimpar ja que el gel no donava n'hi per fer un avalakof... ja u diem, sector autèntic per alpinistes autèntics!